Katarzyna Kaganiec 20 stycznia 2022
Agile, priorytetyzacja i nadmiarowość funkcji – krótkie historie z projektów
Wykorzystujemy 20-40% funkcji/cech produktów, które są nam dostarczane.
Zalety Agile są często prezentowane na szkoleniach, konferencjach. Podkreślamy wcześniejszy zwrot z inwestycji, aktywną współpracę z biznesem, ukierunkowanie strategiczne, ograniczenie kosztów pomyłek i ryzyk do czasu trwania iteracji, reagowanie na zmiany w otoczeniu, synergię i zaangażowanie zespołu. Nie zawsze mówi się jednak o tym, ze to podejście do organizacji pracy w projekcie pozwala nam skoncentrować się na unikaniu nadmiarowości funkcji.
Pewnego dnia zadzwoniła do mnie przyjaciółka z prośbą o wsparcie przy zakupie zmywarki. Opisała dwa modele – droższy i bogatszy w funkcje oraz tańszy i skromniejszy. Słuchając opisu produktów odniosłam wrażenie, ze przyjaciółka zapewnia naczyniom całkiem niezły kompleks spa. Nie chcąc wprowadzać jej w błąd (zmywarki nie są moją najmocniejszą stroną) obiecałam pomoc i skontaktowałam się ze znajomym. Kolega reprezentował podobną znajomość tematu niemniej jednak dodał wskazówkę, która mocno mnie zainspirowała. Powiedział „wiesz, nie znam się , ale wiem czego używam czyli długie i krótkie mycie”.
Finalnie pod wpływem tego stwierdzenia przyjaciółka wybrała tańszy model, a słowa wypowiedziane przez znajomego utkwiły mi w głowie na zawsze i stały się inspiracją w pracy projektowej.
60- 80% cech produktów i usług to możliwa nadmiarowość w produktach i usługach, które dostarczamy w projektach. Przyczyny tej sytuacji bywają różne:
- wymagania projektowe definiowane są niczym marzenia – listy wszystkiego co można byłoby mieć, żeby było idealnie zarówno po stronie klientów jak i osób realizujących projekty,
- projekty, które realizujemy są interesujące – nowe technologie, interesujące funkcje, które chcemy poznać/ zastosować,
- zespoły są zaangażowane lub mają mniejsze doświadczenie– starają się dostarczyć jak najlepsze rozwiązania,
- zespoły koncentrują pracę na wymaganiach, które są interesujące, ciekawe dla nich.
Nie trudno to zaobserwować przyglądając się zajęciom warsztatowym Lego Game, na których zespoły przygotowują się w praktyce do pracy w Agile. Jednym z głównych aspektów warsztatów jest budowa miasta, w którym da się zamieszkać. Projekt miasta realizowany jest w oparciu o strukturę, narzędzia i techniki charakterystyczne dla podejść Agile.
To co jest pewne, to fakt, że zespołom nie można odmówić zaangażowania.
Praktyka realizowanych warsztatów - pierwsza i kolejne odsłony realizowanego projektu miasta przynoszą wiele niespodzianek. W mieście jako pierwsze pojawiają się zakład galwanizacyjny, kościół, jezioro, cmentarz, wieża transmisyjna, zaawansowana infrastruktura autostrad w miejsce tego od czego warto byłoby zacząć czyli podstawowych funkcji – domów, ulic, …. niezbędnych przyszłym mieszańcom miasta do zamieszkania.
Projekt miasta Lego Game
Nadmiarowość budowli
Na zdjęciach miasto wybudowane przez 30 osobowy zespól na warsztatach Lego Game (symulacja pracy w Agile) w oparciu o wymagania oraz drugie, które powstało „przy okazji” zaangażowania zespołów w projekt.
Możliwe jest więc, że znakomita część pracy zespołów projektowych i tym samym czas trwania projektu może zostać skrócony.
Nie trudno tego również dowieść jeśli przyglądniemy się dokładniej efektom wybranych projektów.
Jak zapobiegać nadmiarowości ?
Agile poleca techniki i narzędzia priorytetyzacji, poleca tez sposób organizacji pracy ułatwiający koncentracje zespołów i jakości tego co dostarczamy na funkcjach podstawowych. W pierwszej kolejności robimy to co jest podstawą produktu zanim w mieście powstanie piękny budynek ZUS. O efektywnych technikach i narzędziach wspierających unikanie nadmiarowości w kolejnych historiach i artykułach.